رصدخانه خورشیدی نقش رستم قدیمیترین رصدخانه خورشیدی جهان:دکتر رضا غیاث ابادی
رصدخانه خورشیدی واقع در نقش رستم که به اشتباه آن را یک آتشکده میدانند (کعبه زرتشت) در واقع قدیمی ترین رصدخانه خورشیدی در جهان بعد از رصدخانه زرتشت میباشد (به مقاله رصدخانه زرتشت در همین وب سایت رجوع شود) که مبدأ گاه شماری و استخراج تقویم در ایران باستان بوده است. بررسی این رصدخانه این نظریه را که آغاز سال هخامنشی روز اول مهر ماه بوده است را تأیید میکند. سال هخامنشیان سال خورشیدی حقیقی و از اعتدال پاییزی تا اعتدال پاییزی بعدی بوده است. جشن بزرگ آنان جشن مهرگان بوده است که در اول مهر ماه و همزمان با جشنهای سال نو، و یا پیرو گاه شماری اوستایی در روز مهر از ماه مهر انجام میشده است. سازوکارهای دقیقی برای سنجش نزدیک شدن و آغاز سال نو در رصدخانه خورشیدی نقش رستم طراحی و تعبیه شده است. پس از مهرگان، جشن نوروز بزرگترین جشنهای سالیانه آنان بوده است. آفتاب سنجهای رصدخانه نقش رستم این واقعیت مهم را نشان میدهد که ایرانیان باستان از واحد هفته استفاده میکردهاند. نقش رستم در 6 کیلومتری شمال تخت جمشید واقع شده است. در این محل و در سینه کوه سیوند چهار دخمه متعلق به پادشاهان هخامنشی تراشیده شده است. در برابر این دخمهها و در فاصله کمی از کوه بنای رصدخانه خورشیدی نقش رستم قرار گرفته است. این ساختمان بنایی از دوره هخامنشیان است که به احتمال زیاد در زمان داریوش اول ساخته شده است (کعبه زرتشت).
بنای نقش رستم برج مکعب مستطیل شکلی است با قاعده مربع که قریب 5/12 متر بلندی و 5/3 متر طول هر ضلع آن است. در ساختمان این برج به جز از سنگ آهک سفید رنگ و خاکستری رنگ از هیچ مصالح دیگری استفاده نشده است. سنگها به طرزی بسیار صیقلی، چنان روی هم قرار گرفتهاند که احتیاج به ملات نداشتهاند سقف این بنا نیز تنها از سنگ ساخته شده است. سقفی متشکل از چهار قطعه سنگ که طرز تراش آنها شکل هرم کوتاهی را به آنان بخشیده است هنوز سالم مانده است. آیا مهندسان مدرک گرفته امروزی می توانند ساختمانی بسازند که 2500 سال آن را مانند بنای نوساخته ضمانت کنند. بنای نقش رستم از چهار جهت اصلی به اندازه 18 درجه انحراف دارد که اگر 3 درجه میل مغناطیسی منطقه را از آن کم کنیم انحراف آن از چهار جهت اصلی به 15 درجه میرسد. در سوی شمال این بنا، پلکانی متشکل از 30 پله 25 سانتی متری قرار دارد. بر هر یک از سه ضلع شرقی، غربی و جنوبی بنا 6 شاخص خورشیدی یا آفتاب سنج به شکل پنجره نما دیده میشود که از سنگهای خاکستری رنگ ساخته شده است. در سه سوی شرق غرب و جنوب بنا دیواری وجود داشته که امروزه بقایای آن در زیر خاک مدفون است. بر پایین دیوار، سنگ نبشتهای از دوره ساسانی دیده میشود که ارتباطی به بنای نقش رستم ندارد. این بنا که تاکنون به کعبه زرتشت مشهور بوده است. به نامهای (کرنای خانه) ـ نقاره خانه و بُن خانه نیز نامیده شده است. بنا به تحقیقات، محقق ارجمند دکتر رضا غیاث آبادی این بَنا و بَنای مشابه آن در پاسارگاد، یک رصدخانه خورشیدی برای سنجش حساب سال و سال شماری و استخراج تقویم و تشخیص روزهای اول هر ماه خورشیدی و انقلابهای تابستان و زمستانی و اعتدالهای بهاری و پاییزی و بعضی دیگر رویدادهای مربوط به سالنامه نگاری بوده است. پس این بَنا رصدخانه خورشیدی یا زمان منبع یا شاخص خورشیدی است. اینک دلایل این موضوع را بررسی میکنیم:
1- هر یک از ضلعهای بنای نقش رستم با چهار جهت اصلی 15 درجه غربی انحراف دارد. اگر این بنا با زاویهای غیر از این ساخته میشد، هیچ یک از محاسبههای خورشیدی یاد شده قابل انجام دادن نبود.
2- تغییرات زاویه بین گوشههای آفتاب سنجهایی که در سه طرف بنا کار گذاشته شده است با تغییرات زاویه طلوع خورشید در ماههای گوناگون سال برابر است.
3- در آفتاب سنجهای ردیف دوم ساز و کاری اندیشیده شده است که به موجب آن میتوان نزدیک شدن سال نو را هفته به هفته تشخیص داد.
4- ضلعهای عمقی آفتاب سنجها بر اضلاع دیگر آن به طور کامل عمود نیستند، بلکه به میزان کمی انحراف دارند تا سایه گوشههای بیرون به طور کامل بر گوشههای درونی منطبق شود، اگر این انحرافِ کم و جود نداشت چنین سایههایی تشکیل نمیشد.
5- ساختمان در فاصله و تناسبی از کوه واقع شده است که طلوع خورشید در زمان انقلاب تابستانی بلافاصله در کنار لبه شرقی کوه و غروب خورشید در زمان اعتدال بهاری و پاییزی در لبه غربی کوه دیده میشود.
6- هر چهار گوشه بنا به شکلی ساخته شده است که سایه آن روی زمین به شکل فلش و عقربه اندازهگیری درمیآید.
7- لبه بام بنا کامل صاف و بدون هر گونه برآمدگی یا فرو رفتگی است تا در ایجاد سایههای تشکیل شده بر پلهها خللی پیش نیاید.
8- پلهها وضعیتی دارند که سایه لبه عمودی بنا به هنگام طلوع خورشید در هر یک از ماههای سال به ترتیبی خاص روی آنها میافتد.
9- در پلهها ترتیبی وجود دارد که می توان نزدیک شدن آغاز سال هخامنشی را روز به روز تشخیص داد و معین کرد.
10- پلههایی که در سوی شمال بنا وجود دارد برای بالا رفتن نیست و در واقع در حکم درجههای یک صفحه مدرج است که کار آنها محاسبه زمان از راه ارتفاع خورشید در روز یعنی 47 درجه بوده است. زاویه فاصله انقلاب تابستانی از انقلاب زمستانی .
به کلیه علاقمندان به تاریخ، باستان شناسی و نجوم پیشنهاد میکنیم کتابهای بناهای تقویمی و نجومی ایران تألیف دکتر رضا غیاث آبادی و رصد خانه مراغه تألیف دکتر پرویز ورجاوند را حتماً مطالعه کنند.
منبع: مجله دانشمند سال 1377 ـ مقاله دکتر رضا غیاث آبادی
دستگاههای موسیقی ایران:
موسیقی ایرانی را شامل 7 دستگاه (آواز بزرگ) میدانند و هر دستگاه شامل چند آواز کوچک، گوشه و نغمه است.
1- شور (الف: ابوعطا ـ ب: بیات زند ـ ج: افشاری ـ د: دشتی)
2- ماهور 3- همایون (اصفهان و بیات اصفهان)
4- نوا 5- سه گاه 6- چهارگاه
7- راست پنج گاه
1- دستگاه شور: از متداول ترین دستگاه ها در میان مردم ایران است. به خصوص متعلقات آن در بین عموم مردم معمول است. این دستگاه با جذبه و لطف خاص خود حالتی بسیار شاعرانه و دلفریب دارد. از ملال و حزن درونی حکایت میکند و گاه با نالهای مؤثر و وقاری پوشیده از حجب و حیا همراه است. دستگاه شور، نمونه کاملی از احساسات و اخلاق ملی گذشتگان ماست.
2- دستگاه ماهور: این دستگاه دارای حالتی وقار گونه و مهیج است که به همین جهت مارشهای با هیجان وپرشور نظامی اغلب در این دستگاه است.
3- دستگاه همایون: دستگاهی است با شکوه، مجلل و آرام و در عین حال مؤثر و جذاب و دلربا که پر از عظمت، پختگی و سحر و افسون ماهرانه است. همایون دستگاهی است تفکر برانگیز همراه با صفات و عواطف عالی.
آواز اصفهان (بیات اصفهان): از آوازهای قدیم است که آن را بیات اصفهان هم میگویند. آوازی است گاه شوخ و خوشحال و گاه محزون و غمگین ولی در مجموع جذاب و دلربا است. تأثیر اصفهان تأثیر و حالتی بین غم و شادی است.
4- دستگاه نوا: دارای احساس و وقاری است که با آهنگی ملایم و متوسط و نه چندان شادی بخش و نه زیاد دردناک و غمگین بیان احساسات میکند. در موقع خستگی و فراغت، شنیدن نوا بسیار مطبوع است و آن را آواز خواب گفته و در آخر مجالس مینواختند.
5- دستگاه سه گاه: دستگاهی است غم انگیز و حزن آور که نالههایش مؤثر و از ته دل است و بیشتر یادگار دردها و رنجهای نیاکان ماست.
6- دستگاه چهارگاه: نمونه کاملی است از تمام حالات و صفات موسیقی ما زیرا درآمد آن مانند ماهور، با وقار و متین، آواز زابل آن، دارای غم درونی است و آواز مخالف آن شکایت آمیز ولی مانند همایون باتجربه و تواناست. چهارگاه هم شادی می کند و هم گریه و زاری، گاهی خوشحال است و زمانی غم انگیز.
7- دستگاه راست پنجگاه: در راست پنج گاه تغییر مقام به سایر آوازها (دستگاهها) بسیار است و هر قسمت آن حالت یکی از آوازها را نشان میدهد. به همین جهت راست پنجگاه از سایر دستگاهها کامل تر است. زیرا دارای تمام حالات و صفات دستگاههای دیگر نیز هست. راست پنج گاه در حقیقت راهی است برای تمرین تغییر مقام به دستگاههای دیگر و در این دستگاه به پنج مقام مُد گردی (مدولاسیون یا تغییر مقام) میشود.
منبع: جاودانهها (1) ـ ترانهها و تصنیفهای ایران ـ مسعود زرگر